- Belastingreglement goedgekeurd in de gemeenteraad van 28 april 2026 en gepubliceerd op 6 mei 2026 (2026-GR-5).
Gemeente Essen heft een belasting op tweede verblijven voor een periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.
- Belastingreglement goedgekeurd in de gemeenteraad van 20 december 2022 en gepubliceerd op 6 januari 2023.
Gemeente Essen heft een belasting op tweede verblijven voor een periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025.
Het tweede verblijf
Een tweede verblijf is een woning die niet dient als hoofdverblijfplaats van de eigenaar, de huurder of de gebruiker, maar die zij op elk moment kunnen gebruiken om in te wonen. De woning moet daarvoor aangesloten zijn op de nutsvoorzieningen, beschikken over basisvoorzieningen om te koken en te slapen, en minimaal gemeubileerd zijn.
De belastingplichtige dient zelf aan te tonen dat het om een tweede verblijf gaat.
De volgende feitelijkheden en bewijsstukken komen hiervoor in aanmerking:
- De toegankelijkheid van de woning
- De inrichting van de woning
- Het onderhoud van de tuin
- Het bezit van een badge voor het gebruik van het containerpark en het effectief gebruik ervan
- Het bewijs van aansluiting van energie, water en/of telecom
- Het bewijs van het verbruik respectievelijk gebruik van energie (600 kWh elektriciteit en 2,26 kWh ga) en water (30 m³) – het gaat hier om gemiddelde – en telecom
- Het bewijs van de keuring van de cv-installatie
- Het huurcontract en het bewijs van de betaling van de huur
De belastingplichtige
- De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die op 1 januari van het aanslagjaar de houder van het zakelijk recht op het tweede verblijf is.
- De belastingplicht geldt ook wanneer het tweede verblijf verhuurd wordt of door een derde feitelijk gebruikt wordt.
- De belastingplicht geldt ongeacht of de belastingplichtige al dan niet ingeschreven is in de bevolkingsregisters van de gemeente.
Het bedrag van de belasting
Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld op:
- 835,00 euro per tweede verblijf gelegen in een gebied voor verblijfsrecreatie.
- 1.250,00 euro per tweede verblijf, niet gelegen in een gebied voor verblijfsrecreatie.
Aangifteplicht
Elke belastingplichtige moet jaarlijks ten laatste op 30 juni van het aanslagjaar een aangifte indienen bij het gemeentebestuur op een door het gemeentebestuur voorgeschreven aangifteformulier.
Het niet fysiek ontvangen van een aangifteformulier ontslaat de belastingplichtige niet van zijn aangifteplicht. Een belastingplichtige die niet spontaan een aangifteformulier gekregen heeft, is ertoe gehouden op uiterlijk om 31 december van het aanslagjaar, aan het gemeentebestuur de voor de aanslag noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen. Het aangifteformulier kan op eenvoudig verzoek bekomen worden en kan u ook terugvinden op deze pagina onderaan bij downloads.
Wijziging situatie tweede verblijf
Wijzigt er iets in de situatie rond het tweede verblijf (een andere eigenaar, het wordt je hoofdwoning, een andere invulling, overdracht aan een kind...) dan kan je dit melden aan de dienst Financiën via een formulier van wijziging. Je vindt dit formulier terug op deze pagina onderaan bij downloads.
Vrijstellingen
In onderstaande gevallen kan je een vrijstelling krijgen
- Belastingplichtige verblijft in een erkende ouderenvoorziening
Deze vrijstelling geldt voor het eerstvolgende aanslagjaar
- Belastingplichtige is minder dan één jaar zakelijk gerechtigde
Deze vrijstelling geldt voor het eerstvolgende aanslagjaar
Vallen niet onder toepassing van het reglement:
- Lokalen uitsluitend gebruikt voor het uitoefenen van een beroepswerkzaamheid
- Tenten, verplaatsbare caravans, woonaanhangwagens, motorhomes
- Studentenhuizen en kamers
- Woongelegenheden opgenomen op het leegstandsregister en/of het register van verwaarloosde woningen en gebouwen.
De aanvraag tot vrijstelling moet door de houder van het zakelijk recht ingediend worden via het vrijstellingsformulier, samen met de nodige bewijsstukken. Het formulier kan je terugvinden op deze pagina onderaan bij downloads.
Downloads
- 20260428_B01c_RB_Belasting-tweede-verblijven-2026-2031_tek.pdf (480.28 KB) "pdf"
- Aangifteformulier Tweede Verblijf 2026.pdf (711.27 KB) "pdf"
- Aanvraagformulier vrijstelling van de belasting op tweede verblijven 2026.pdf (698.26 KB) "pdf"
- Formulier wijziging Tweede Verblijf 2026.pdf (691.07 KB) "pdf"
- Tweede Verblijven belastingreglement GR 20221220 PUBL 20230106.pdf (362.9 KB) "pdf"