Zes jaar na de vorige Grote Enquête (in 2017) kwamen we in 2023 terug naar je toe met een nieuwe bevolkingsbevraging. Dat deden we in samenwerking met studiebureau CityD-WES. Net zoals de eerste keer vroegen we je mening over negen verschillende domeinen in onze gemeente. Op basis van je stem bepalen we het beleid van Essen in de komende jaren.
3.000 Essenaren kregen midden mei een brief in de bus met de vraag om deel te nemen. Zij werden willekeurig geselecteerd uit het bevolkingsregister zodat de resultaten van deze enquête representatief zijn. Zo waren alle wijken, leeftijden, geslachten, … vertegenwoordigd zoals in de Essense bevolking. Je kon deelnemen tot 23 juni 2023.
Zeg het maar, Essenaar 2023: het rapport
In mei en juni 2023 spraken meer dan 700 Essenaren zich in ‘De Grote Enquête’ uit over het gemeentelijk beleid van de toekomst. Hartelijk dank! Uit de resultaten haalden we heel wat interessante inzichten en werkpunten. Goed nieuws: bijna 9 op 10 Essenaren woont graag in onze gemeente! Maar er zijn uiteraard nog werkpunten. We delen graag enkele conclusies met jullie.
De bevolkingsbevraging bestond uit een uitgebreide vragenlijst over 9 gemeentelijke thema’s, dezelfde als bij de Grote Enquête in 2017. We kregen 724 ingevulde enquêtes binnen, waarvan 37% op papier en 63% online. Het onderzoeksbureau CityD-WES verzorgde de bevraging en woog de resultaten op geslacht, leeftijd en wijk zodat ze representatief zijn voor de hele Essense bevolking.
Lees het volledige rapport in deze pdf:
We zetten graag de belangrijkste resultaten op een rijtje:
Sport, cultuur & jeugd
- 65% is tevreden over de vrijetijdsvoorzieningen en -mogelijkheden in Essen. 37% geeft aan dat ze meer informatie willen over de activiteiten. Goed nieuws: er komt binnenkort een extra cultuurbrochure aan!
- 7 op 10 respondenten zijn tevreden over het sportleven in Essen. Bij jongeren ligt de score nog hoger. Er zijn genoeg mogelijkheden om te sporten, behalve voor andersvaliden. De gemeente werkt volop aan een multimovepad om in deze nood te voorzien. De meeste voorzieningen zijn aanwezig in Essen, alleen het zwembad blijft een gemis.
- Bijna 8 op 10 respondenten doet soms mee aan het culturele aanbod van de gemeente. De groep die geen gebruik maakt, heeft geen interesse. 59% is tevreden over het culturele leven in Essen, met extra goede scores voor de bib en de gemeentelijke uitleendienst. 3 op 4 respondenten gelooft dat de nieuwe polyvalente zaal heel wat mogelijkheden zal bieden voor verenigingen en cultuurevenementen.
- 7 op 10 vindt Essen een toffe plek voor jongeren om op te groeien. De jeugdverenigingen en speelpleinwerking krijgen mooie scores. Jongeren hebben meer uitgaansmogelijkheden en ontmoetingsplaatsen nodig, en specifiek wordt er gevraagd naar extra activiteiten voor jongeren met een beperking.
Scholen & opvang
- 77% is tevreden over het aanbod aan scholen in Essen. De kwaliteit van het onderwijs krijgt mooie scores. Minder goed scoort het verkeer rond scholen: ouders laten hun kinderen niet alleen te voet of met de fiets gaan. De oversteekplaatsen en gemachtigde opzichters worden duidelijk geapprecieerd.
- 6 op 10 Essenaren is tevreden over de kinderopvang. Net zoals in 2017 zien we dat de opvang voor kinderen die nog niet naar school gaan minder uitgebreid en minder betaalbaar is.
Welzijn & gezondheid
- Ruim 60% is tevreden over de welzijns- en gezondheidsinstanties in Essen. Opvallend: de jongeren geven hier de hoogste scores. De bereikbaarheid van zorginstellingen met het openbaar vervoer blijft een pijnpunt, vooral voor ouderen.
- Er is nood aan extra residentieel aanbod in Essen, zoals bij woonzorgcentra, opvang voor andersvaliden en kortverblijven. Thuiszorg is wel genoeg aanwezig volgens de meerderheid.
- Op vlak van zorg krijgt Zorgpunt Grens goede scores voor bereikbaarheid en dienstverlening. Ook over de apothekers zijn de Essenaren positief. Er is daarnaast nood aan meer huisartsen en psychologische ondersteuning.
- De Essenaren willen meer informatie over de werking en diensten van het OCMW. Het aanbod van ’t Kabaske en ’t Schakeltje scoort goed.
Wonen in Essen
- 88% woont graag in Essen, 66% héél graag. Hoe ouder, hoe liever men in onze gemeente woont. Essen wordt omschreven als rustig, groen, landelijk, vriendelijk, gezellig, aangenaam en ‘thuis’.
- Het woonaanbod is een werkpunt, vooral voor alleenstaanden en sociale woningen. Bijna iedereen vindt het belangrijk dat de gemeente leegstand en verkrotting aanpakt.
- Op vlak van integratie zien we dat meer dan de helft van de Essenaren zich zorgen maakt over de integratie van verschillende culturen en de Essense identiteit. De meerderheid ervaart wel een groot gemeenschapsgevoel in de eigen buurt of wijk, vooral in Hoek en Horendonk. Goed nieuws: meer dan 7 op 10 Essenaren voelt zich zelden of nooit eenzaam.
- Meer dan 6 op 10 is tevreden over de ruimtelijke ordening in Essen. Het ombouwen van kerkgebouwen naar andere bestemmingen wordt breed gedragen. De meerderheid maakt zich zorgen om voldoende plaats om te bouwen en de toename aan appartementen.
Veiligheid & overlast
- 80% voelt zich veilig in Essen, vooral de ouderen scoren hier hoog. De hulpdiensten krijgen mooie scores, waarbij meer dan 90% tevreden is van de ambulance en brandweer. Voor de politie is men iets kritischer. De aanwezigheid van camera’s wordt aangemoedigd. 56% is voorstander van een totaalverbod op vuurwerk, ook met oudjaar.
- De meeste overlast komt door zwerfvuil, onveilige chauffeurs, verkeersonveiligheid en hondenpoep.
Economische activiteit
- 85% vindt dat Essen een ondernemingsvriendelijke gemeente moet zijn en, in tweede plaats, aantrekkelijk voor toeristen. Nieuwe winkels zien ze vooral in het centrum komen. In Centrum en Statie zijn er voldoende winkels in de buurt, maar bij de andere wijken liggen die scores lager.
- Een nieuw ontmoetingsplein is een duidelijke nood bij bijna 65%. Het centrum kan verder vernieuwing en meer levendigheid gebruiken.
Groen & duurzaamheid
- 3 op 4 is tevreden over het groene en duurzame karakter van Essen en vindt trage wegen belangrijk. De meerderheid vindt dat er genoeg groen is in Essen en dat het goed onderhouden wordt.
- De meeste Essenaren vinden ontharding belangrijk, maar zien niet graag voetpaden of, in mindere mate, parkeerplaatsen verdwijnen voor meer groen.
- Mooimakers is welbekend bij de meeste Essenaren, maar het zwerfvuilprobleem blijft prangend. Ook openbare toiletten zouden een meerwaarde zijn. De extra inzet op openbare vuilnisbakken wordt geapprecieerd door de Essenaren.
- Het recyclagepark scoort goed, vooral op vlak van dienstverlening en openingsuren.
- Bijna 90% vindt het goed dat Essen voortrekker is bij de verledding van openbare verlichting. Het klimaatactieplan is daarentegen nog niet goed gekend. De Essenaar vindt de klimaatdoelstellingen belangrijk en verwacht hier nog extra inspanningen van de gemeente. Ook voor elektrische laadpalen voor auto’s zijn de meeste Essenaren vragende partij.
Mobiliteit & verkeersveiligheid
- Slechts 40% is tevreden over de verkeersinfrastructuur in Essen. Dit blijft, net zoals in 2017, een belangrijk werkpunt.
- Vooral de veiligheid van fietsers scoort laag, maar fietsstraten of eenrichtingsstraten zijn voor de meerderheid geen oplossing. De veiligheid van voetgangers krijgt betere scores. Bij de staat van de voet- en fietspaden zien we een verdeeldheid: 50% is (on)tevreden. De meesten geven aan dat ze goed geïnformeerd worden over werken in hun buurt.
- Veel Essenaren vinden dat auto’s niet met gepaste snelheid rijden in hun buurt en dat er veel sluipverkeer is. Ze zijn meestal wel geen vragende partij voor meer zones 30. Algemeen gezien zijn er voldoende snelheidscontroles en verkeerssignalisatie. De conflictvrije kruispunten worden positief onthaald door meer dan 80%. De meeste Essenaren zijn ook vragende partij voor minder doorgaand en vrachtverkeer in het centrum.
- Het openbaar vervoer krijgt net zoals in 2017 lage scores, vooral op vlak van aanbod.
- Over parkeren zijn de meningen verdeeld: ongeveer 50% is (on)tevreden over de parkeerruimte in het centrum, bij de scholen, het station of de zorginstellingen. Betalend parkeren wordt niet gezien als een oplossing.
Gemeentelijke dienstverlening
- Bijna 90% is tevreden over de dienstverlening van het gemeentehuis. We zien goede scores voor de wachttijden aan het loket, de toegankelijkheid, de klantvriendelijkheid, deskundigheid en snelheid van antwoorden. Alleen de openingsuren kunnen beter.
- Het e-loket wordt vandaag gebruikt door bijna 7 op 10 Essenaren. De meeste van hen zijn tevreden, maar willen wel een breder aanbod.
- De gemeentelijke communicatie scoort goed bij 3 op 4 Essenaren, vooral bij ouderen. De website is een werkpunt en wordt daarom op dit moment ook vernieuwd. Essen Info scoort goed, met daarnaast mooie scores voor de digitale nieuwsbrief, communicatie in het straatbeeld en op sociale media. Op vlak van inspraak is er nog groeimarge.
- Slechts 10% is voorstander van een fusie met andere gemeenten. 1 op 3 Essenaren wil wel dat de gemeente meer samenwerkt met de omliggende gemeenten.
Resultaten 2017
We vroegen ook in 2017 je mening over: 1/ sport, cultuur en jeugd, 2/ scholen en kinderopvang, 3/ welzijn en gezondheid, 4/ wonen in Essen, 5/ veiligheid en overlast, 6/ lokale economie, 7/ natuur en ruimtelijke ordening, 8/ mobiliteit en verkeersveiligheid en 9/ gemeentelijke dienstverlening.
In 2017 gaven 3 op 4 Essenaren aan dat ze graag in onze gemeente wonen. Toen waren verkeersveiligheid en ruimtelijke ordening de grootste werkpunten. Essenaren waardeerden toen vooral het rustige en landelijke karakter van onze gemeente en gave goede scores voor gemeentelijke dienstverlening, scholen, brandweer en spoeddiensten, …
De resultaten van 2017 hebben een belangrijke rol gespeeld bij de opmaak van het meerjarenplan voor 2020-2025. De resultaten van 2023 zullen opnieuw belangrijke richtingaangevers zijn voor het Essen van de toekomst.