naar inhoud

E-learning in Mooi Uitsig

Juf Tinny, juf Jadwiga, juf Mireille en juf Kelly brachten hun herfstvakantie door in Mooi Uitsig, partnerschool van Wigo in Witzenberg. Met momenten werden ze omvergeblazen door de positieve evolutie, andere keren geconfronteerd met de schrijnende waarheid in de wijk. Dat vraagt om een interview.


Donderdagavond, na een zware, lange vlucht werden de juffen warm onthaald in Kaapstad. Vrijdagochtend stond de hele school klaar om hen te verwelkomen.

Was het jullie eerste keer bij Mooi Uitsig?
Juf Kelly: "De tweede keer. Tijdens ons eerste bezoek, werden we volledig geleefd. Er kwam zoveel op ons af. Nu wisten we wat er ging komen en waren we heel goed voorbereid. Het programma werd vooraf besproken. Omdat we een goede band hebben met de scholenbandwerkgroep daar, konden we in het programma hier en daar een nadruk leggen. Bovendien hadden we ’s avonds bewust rustmomenten ingebouwd, zodat we al onze gedachten konden samen leggen."

Juf Mireille: "Over het algemeen heeft Mooi Uitsig een grote sprong vooruit gemaakt. Het lerarenkorps hangt goed aan elkaar. De sfeer is gemoedelijker; de kinderen opener naar ons toe. De zwakkere kinderen werden meer betrokken bij de les, meer dan vroeger. De nieuwe directie heeft voor een frisse wind gezorgd. Bovendien heeft de school ook een goede sponsor gevonden bij een lokaal fruitverpakkingsbedrijf ‘Bella Frutta’. Dankzij hen heeft elke klas een digibord."

Jadwiga Borremans, Kelly Antonissen, Mireille Neys en Tinny Vandersanden gingen voor de tweede maal op werkbezoek naar hun partnerschool in Witzenberg.

Dat klinkt alleen maar positief. Is de situatie in de wijk dan ook vooruitgegaan?
Juf Jadwiga: "Nee, zeker niet stabieler. Kinderen worden vaak opgevoed door de grootouders. Familieclans vechten hun vetes op school uit. Bendevorming teistert de wijk, net zoals vele andere wijken in Witzenberg. Een stabiele en veilige schoolomgeving is daarom des te belangrijker."

Waar lag de nadruk van de uitwisseling?
Juf Tinny: "We bepalen de thema’s waarrond we werken in een actieplan. Dat ook ondersteund wordt door VVOB. Van ons vorige bezoek wilden we het hoekenwerk evalueren. Nu zetten we in op e-learning met de digiborden, het zorg- en afvalbeleid op school en de speelplaats."

Juf Kelly: "Het hoekenwerk werd tijdens het vorige bezoek geïntroduceerd om in de klassen gedifferentieerd te kunnen werken. We kwamen er al snel achter dat klassen van bijna 50 kinderen zich daar niet toe lenen.  Wat ons meteen met de neus op de feiten drukte."

Maar het e-learningbeleid maakte wel indruk?
Juf Mireille: "Voor e-learning zijn ze nationaal een modelschool. Daar kunnen we echt wat van opsteken. Ze zetten zowel in op computerklassen als digiborden. Het is één zaak om in elke klas een digibord te hebben, maar er mee werken is nog iets anders. Daar kunnen wij vanuit Wigo echt aan bijdragen. Na enkele dagen kregen we een goed beeld van hoe ver iedereen stond. Twee jonge leerkrachten gebruiken het exact zoals wij op Wigo; d.w.z. als basis van de les. De andere leerkrachten gebruiken het eerder als ondersteuning en halen er nog niet uit wat er in zit. Daar willen we hen zeker bij helpen."

"Daarnaast waren we zeer enthousiast over de twee computerklassen. Eén voor taal en één voor wiskunde. De leerlingen kenden duidelijk de werking. We werden omvergeblazen over hoe de leerlingen zich in die klassen gedroegen.  Ze wisten wat er van hen verwacht werd en hoe ze aan de slag konden. Aan de muur hingen de gedragsregels en gebruiksregels voor bv. hoofdtelefoon, log-in, muis… Iets dat we meenemen naar Wigo." "De kinderen werkten met ‘Reading eggs’ – een enorm goed softwarepakket om in het Engels te schrijven en  communiceren. De vooruitgang was prachtig."

Waarvan waren jullie van onder de indruk of van geschrokken?
Juf Tinny: "Overal hingen camera’s. Dat blijft een raar gevoel op school. De camera’s zijn er gekomen om enerzijds de speelplaats in de gaten te houden n.a.v. de onrust in de wijk, anderzijds om al het computermateriaal te beschermen."


Juf Kelly: "De grootte van de klassen. Dit wisten we eigenlijk al, maar het is de oorzaak van zoveel andere problemen. Het niveau van de leerstof – opgelegd door de nationale overheid - is vaak te hoog t.o.v het niveau in de klas. Voor heel de school zijn twee zorgleerkrachten, één voor taal en één voor wiskunde. Het is ongelooflijk wat zij verzetten, vaak op eigen kosten.

De taalleerkracht verwerkte zelf leesboekjes in drie niveaus.  Toen we haar bevroegen werd ze heel emotioneel. Ze was overwerkt op een manier die wij ons niet kunnen inbeelden. Toen voelden we ons heel nederig.  We kijken met heel andere ogen naar ons eigen werk. Die vaststelling is goud waard.

" Tijdens ons bezoek aan Bella Fruta – de sponsor - schrokken we ook. Het beste fruit wordt naar Europa getransporteerd. Het minst mooie fruit blijft bij de lokale bevolking. Je staat daar niet bij stil."

Wat neem je mee naar Wigo?
Juf Jadwiga: "De gedragsregels in de computerklas en de taalsoftware zijn didactisch zeer sterk. Het was fantastisch om te zien dat de leerlingen Wigo kennen en hun vast hoekje op school was kleurrijk en kunstig ingericht. Op de speelplaats hebben ze vaste geschilderde pancarten hangen met stukken leerstof, bv. hoe schrijf ik een brief. Als daarover lesgegeven wordt, gaat de klas naar buiten. Een win-win situatie. Hun creatieve opdrachten blijven indruk maken. Voor de moderne kunstendag werd gewerkt met acrylverf en dat leverde prachtige resultaten op."

Hebben jullie kippenvelmomenten gehad?
Juf Mireille: "Zeer zeker. Meerdere zelfs. Per klas hadden we een fotodagboek gemaakt. Daarin vertelden onze kinderen over hun dag, hobby’s… De leerlingen in Mooi Uitsig waren enorm geanimeerd. Het sprak hen echt aan. We kregen een stroom aan vragen. Een moment dat we nooit zullen vergeten."

15 november ’19 (vr)
Nieuwsoverzicht
Foto: FotografIls

Internationale Samenwerking

adres
Heuvelplein 232910 ESSENBELGIE
tel.
03 670 01 56
e-mail
internationaal@essen.be