De behandeling van bezwaren op het vlak van eigen gemeentebelastingen
- Als je van mening bent dat je ten onrechte deze belasting wordt aangerekend, moet je binnen de 3 maanden - te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van het verzenden van het aanslagbiljet - schriftelijk bezwaar indienen bij het College van Burgemeester en Schepenen, Heuvelplein 23 – 2910 Essen. Het schepencollege kan zich als bestuurlijk rechtscollege uitspreken of de klacht al dan niet gegrond is.
- In het bezwaarschrift moet je omschrijven waarom je het niet eens bent met de aanslag. Het is in je voordeel dat je daarbij de feiten en middelen zo duidelijk mogelijk omschrijft. Verder moet je op het bezwaarschrift in ieder geval een datum zetten en mag je niet vergeten je naam, adres en handtekening te vermelden.
- Je kan het bezwaarschrift persoonlijk afgeven op het gemeentehuis, tegen ontvangstbewijs. Je kan het ook verzenden via de post of e-mail naar belastingen@essen.be , waarna je binnen de vijftien dagen een ontvangstmelding wordt afgeleverd.
- Door het indienen van bezwaren of van beroep wordt de invorderbaarheid der belasting niet geschorst.
- Indien je tijdens een hoorzitting uw bezwaar wil toelichten, moet je dit uitdrukkelijk vragen bij het indienen van je bezwaarschrift.
De invordering en de geschillenbeslechting voor retributies
Er is geen bijzondere procedure voorzien voor de invordering van retributies. In de praktijk worden retributies onmiddellijk contant betaald of na toezending van een factuur of schuldvordering.
Artikel 177, 2° van het Decreet Lokaal Bestuur is eveneens toepasselijk op de invordering van retributies: met het oog op de invordering van niet-betwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen kan de financieel directeur een dwangbevel uitvaardigen. Het dwangbevel wordt betekend bij deurwaardersexploot.